Fot. Piotr Schmidt Foto

Piotr Schmidt Hearsay

Hearsay to tytuł szesnastego albumu trębacza jazzowego Piotra Schmidta. Po płycie Komeda Unknown 1967, która po raz kolejny pokazała Schmidta jako genialnego aranżera, nadeszła pora na ponowne zaproszenie słuchaczy do świata jego autorskiej muzyki. Tym razem to emocjonalna podróż pełna tajemnic i niedopowiedzeń…
WIĘCEJ O PŁYCIE
Hearsay
Album Hearsay zrodził się w tym samym czasie co „Nieznany Komeda”. Materiał na tę płytę został zarejestrowany podczas tej samej sesji nagraniowej. Pokazuje ona jednak nowy kierunek w twórczości Piotra Schmidta, który objawia się pewnym eklektyzmem dwóch muzycznych światów, w których trębacz uczestniczył do tej pory równolegle. Tytułowa ‘pogłoska’ ujawnia jednak słuchaczowi właściwy sens tej muzyki. Na nowy album Schmidta składają się opowieści, które krążą wokół artystów, ich życia i dokonań, ale nie tylko. „Hearsay” odnosi się do zasłyszanych informacji bez potwierdzenia, które często prowadzą do nieporozumień i zafałszowanego postrzegania rzeczywistości.
Ta muzyka staje się dla Piotra przestrzenią do starcia się z tymi pogłoskami za pośrednictwem jego muzyki, by finalnie spróbować dostrzec nagą prawdę, wolną od subiektywizmu.

______________________________________________________________________________________________

Komeda Unknown 1967

Moja słodka europejska ojczyzna W październiku w 1967 Krzysztof Komeda w Niemczech, w Baden-Baden, stworzył projekt z cyklu jazz i poezja Meine Süsse Europäische Heimat – Moja słodka europejska ojczyzna. Było to, jak się miało okazać, ostatnie europejskie dzieło Komedy – swoiste pożegnanie kompozytora z Europą.

Płyta Meine Süsse Europäische Heimat została wydana w czasie, gdy Komeda przebywał już w Hollywood i pracował nad muzyką do lmu Romana Polańskiego Rosemary’s Baby. Z korespondencji Komedy z producentem płyty Joachimem Ernstem Berendtem wynikało, że powstało więcej utworów, niż znalazło się na płycie. W liście Komeda prosił Berendta, aby ten zamienił niektóre kompozycje. Berendt odmówił argumentując to tym, iż pewne wiersze
bardziej oddają europejski charakter płyty. I to był jedyny ślad…

Wydawało się, że owe nieznane kompozycje bezpowrotnie przepadły. Jednak w Bibliotece Narodowej w Warszawie w czasie szczegółowej kwerendy archiwum Krzysztofa Komedy odnaleziono prawdziwy skarb – rękopisy 6 kompozycji Komedy z projektu Moja słodka europejska ojczyzna, które nie znalazły się na wspominanej winylowej płycie.

O projekcie Moja słodka europejska ojczyzna sam Komeda (znany skądinąd z powściągliwego podejścia do swojej twórczości) powiedział, że jest to jego najwybitniejsze dzieło. Z kolei Joachim Ernest Berendt o kompozycjach Krzysztofa Komedy tak napisał: „Jeszcze nigdy nie mieliśmy na płycie z poezją tak pięknych, bogatych i pełnych uczuć melodii!”.

______________________________________________________________________________________________

Tribute to Tomasz Stańko
PIOTR SCHMIDT QUARTET


Album jest ukłonem i hołdem dla zmarłego 29 lipca 2018 roku giganta polskiego jazzu – Tomasza Stańko. Ostatnie około 20 lat jego twórczości ogromnie mnie zainspirowało. Jego niesamowite, dogłębnie przenikające i szerokie brzmienie, koncepcja grania zespołowego, frazowanie, jego opowieści i historie wyrażane w taki sposób, że człowiek drży, będąc w zupełnie innym świecie. Wzbierają w człowieku tak silne, intensywnie przeżywane emocje… Stańko nasycał mnie swoją muzyką i przekazem przez wiele ostatnich lat.

______________________________________________________________________________________________

Nahorny, Bogdanowicz, Schmidt, Biskupski

Freedom book / Echoes of Heyday

„ Nahorny Trio z Mariuszem Bogdanowiczem na kontrabasie i Piotrem Biskupskim na perkusji istnieje nieprzerwanie od 1990 roku. To najdłużej istniejący zespół w historii polskiego jazzu. Trio w nowej odsłonie poszerzone zostało o wybitnego trębacza, Piotra Schmidta, co zapowiada jednocześnie nową płytę Nahornego – Freedom Book / Echoes Of Heyday, która nagrana w kwartecie, nakładem wydawnictwa SJRecords, ukazała się jesienią 2022. Znajdą się na niej nowe kompozycje Nahornego, jak i niektóre utwory z poprzedniej płyty – Ballad Book. Ballad Book – Okruchy dzieciństwa to niezwykle doceniona odsłona twórczości Włodzimierza Nahornego – ikony i legendy polskiego jazzu, mistrza liryki, która w balladach właśnie znajduje swe najpiękniejsze wcielenie.

Okruchy dzieciństwa to sentymentalna podróż do Kwidzyna – miasta, gdzie Mistrz spędził swe młode lata. Jest to płyta inna niż poprzednie. Stonowana stylistycznie. Twórczą odpowiedź na współcześnie otaczający nas krzyk,
zgiełk i pośpiech. To muzyka pełna oddechu, spokoju, zadumy i reeksji. Wznowienie tego albumu w wersji winylowej ukazało się w lipcu 2022 Twórczość Włodzimierza Nahornego to poezja i romantyzm – język niedeniowalny i nieprzewidywalny. Utrzymana w jazzowym kanonie pianistyka, nosi osobiste słowiańskie piętno. Jego życiorys to niemal cała historia polskiego jazzu. Twórczy idiom jest tak szeroki, jak nieskończony jest wachlarz jego artystycznych możliwości. Od samego początku kariery, od debiutu, wzbudza powszechne uznanie. Wybitny, niepowtarzalny kompozytor, jeden z pierwszych polskich multiinstrumentalistów. To człowiek o niespotykanej wrażliwości
i skromności, jednocześnie pełen energii i nowatorskich koncepcji. Krytycy nazywają go Chopinem jazzu.

______________________________________________________________________________________________

Piotr Schmidt Quartet Dark Forecast

Piotr Schmidt — trąbka
Bartosz Pieszka — wibrafon
Michał Barański — kontrabas
Sebastian Kuchczyński — perkusja

Wspierany przez swój regularny kwartet, znany także z albumów takich jak „Tribute to Tomasz Stańko” czy „Saxesful”,
a składający się z czołowych polskich muzyków: pianisty Wojciecha Niedzieli, basisty Macieja Garbowskiego i perkusisty Krzysztofa Gradziuka, Schmidt zaprezentował nam zestaw dziewięciu wspaniałych oryginalnych kompozycji, oraz aranże dwóch utworów Ojca Chrzestnego polskiego Jazzu, Krzysztofa Komedy, oferując nam tym samym wysoce estetyczne jazzowe przeżycie, doskonale łącząc tradycję jazzowego mainstreamu z bardziej europejskim podejściem. Dwaj muzycy zza oceanu: Kanadyjski gitarzysta Matthew Stevens i Amerykański
saksofonista Walter Smith III, goszczą na sześciu kawałkach, transformując zespół w kwintet i nasączając muzykę swą własną jazzową pikanterią. Uważny słuchacz doceni niesamowity poziom muzykalności i kreatywności,
jaki nam ci doświadczeni muzycy serwują. Ten kwartet to nie tylko trębacz z akompaniamentem: to naturalny
organizm wykonawczy, w całości odpowiedzialny za produkt końcowy. Zamknij oczy i wsłuchaj się…”

Adam Baruch, listopad 2020
www.adambaruch.com

______________________________________________________________________________________________

Schmidt Electric – Tear The Roof Off

Piotr Schmidt trąbka, efekty
Paweł Tomaszewski klawisze, syntezatory
Jakub Mizeracki gitara
Michał Kapczuk gitara basowa, efekty
Sebastian Kuchczyński perkusja, pady

Dziś muzycznie rozumieją się bez słów i czerpią od siebie energię na każdym z koncertów przekazując ją publiczności…

Schmidt Electric to jeden z kilku najlepszych zespołów jazzu elektrycznego w Polsce. To czworo znakomitych
instrumentalistów, uznanych i wielokrotnie nagradzanych na konkursach i festiwalach, którzy mają odwagę łączyć jazz
z aktualnymi trendami muzycznymi, świeżym spojrzeniem i nowymi nurtami kreując zupełnie nową, niepowtarzalną jakość! Od momentu powstania zespół zagrał setki koncertów w Polsce i za granicą, odbył dziesiątki tras koncertowych i wydał trzy znakomite płyty: Silver Protect, Tear The Roof Off, Schmidt Electric Live.